RSS

Фабрика Български Капрони – Казанлък

20 Юли
Bolgar_SFKB_KB11_1

КБ-11

Неприятности има навсякъде и във всяко време. От трудностите, който изпитваме загубихме желание да живеем. Може да не съм прав. Може просто да съм си киселяк. Живота е като синусоида, има възходи и падения, сега ако сме в долно положение трябва да дойдат по-добри времена, нали?. Във връзка със следващата история се сещам за един приятел, който цял живот се опитва по всевъзможни начини да има нещо общо със самолетите, не успя, поне не в България. Не винаги е било така, нещата са се случвали повече или по малко и тук, доказателство може да почерпим от историята. Или може само да се почерпим.

Мястото е България, Казанлък. Тук е имало мощности да се произвежда по един самолет на седмица. Не само това, проектира ли са собствени модели самолети в зависимост от нуждите на авиацията. Един музей ще бъде точното си място и би предизвикал голям интерес, защото колкото и прагматичен да бъде нашия живот, летят тези с големите мечти. Да си помечтаем повечко.

Една такава мечта започва в град Казанлък на 06.12.1926г. с откриването Аеропланно училище и летище към него. През 1927г. чешката фирма „АЕРО-ПРАГА“ построява самолетна фабрика, намираща се в покрайнините на града. Предприятието не получава държавна поръчка за изработката на самолети веднага, а може по договор да разчита само на местни поръчки, затова започва изработването и монтирането на каросерии за автомобили, марка „Шевролет“. Внасят се шасита и двигатели, а се използвайки месните предимства, като евтин и качествен дървен материал и евтина работна ръка за изработката на чергила от плат и седалки. Първите 3 автомобила са готови 1928г. Фабриката работи само 3 години и се ликвидира с официална причина преструктуриране на главната фирма, а по правдоподобната версия е бурното политическо време.

Така през 1930 г. започва втори период. „Капрони ди Милано“ откупува фабриката и сключва с държавата 10 годишен договор за експлоатация. Тази продажба следва конюнктурата на тогавашното време. Италия, страна победителка в първата световна война има планове за Европа и в частност България. Тя се меси в политиката на страната и печели позиции сериозни позиции от всякакъв род. Сериозните намерения се отразяват както му си е реда, с брак. През същата тази 1930г. царят се жени за Джoвана, а за свидетел на сватбата е самият Бенито Мусолини – Дуче, да съшия. Италия смята, че трябва да отърве България “от интересите на малката Антанта“. Сблъсъците между големите европейски държави се отразяват навсякъде, даже в Казанлък. Така е и до днес, правете му сметката.

 Източкик: "Изгубената България"

Снимка за спомен пред самолет КБ-5 “Чучулига” (Капрони Български-5 ), поставен на площад Руски паметник, София, юли 1947 г., Източкик: „Изгубената България“

Във фабриката са въведени нови методи на работа. На входа на фабриката има часовник и при влизане се отбелязва точно в колко е часа идва на работа работникът. За да се избегнат закъснения се дава премия от 300 лева месечно към заплатата. За работа в извън работно време се плаща допълнително. Някой нещо? Така с политическа подкрепа, капитал, работен персонал подбран по интелигентност и квалификация, фабриката сключва концесионен договор с държавата за производството на самолети.

Първият самолет произведен в Казанлък в КБ – 1, или Са 100 „Пеперуди“, самолети аналогични на италианския самолет Капрони 100, като машините са за училището в Казанлък за учебни цели . През 1932-1933 година започва произвеждането на КБ – 2 или Са – 113, за двигатели са използвани BMW, Юнкерс, Испано-суиза.

kb6-4

КБ-6 (КБ-309) „Папагал“

Прави се първият групов полет на общо десет машини от Казанлък до Божурище.

Пионерство се държи и при разработката и производството на безмоторни самолети. От 1934г. се разработват и безмоторни самолети „български плъзгач“ и „Български Капрони“ – безмоторен реач българска конструкция.

От 1933г до 1936г. във фирмата носеща вече името „Български Капрони“ работи като технически директор, инженер – авиатор Цветан Лазаров. Главен конструктор на „ДАР“ става златния меалист от Мичиганския университет – САЩ инж. Кирил Петров.

Laz7m-52

КБ-2А Чучулига

Първите български радиоапарати „Капрони“ са дело на завода.

Произвеждат се КБ 3 „чучулиги“ с мощни двигатели, конструкцията вече не е дървена, а метална с крила от плат и дърво.

За пръв път е проектиран и конструиран боен разузнавателен самолет КБ – 11 „Фазан“. Въоръжен с две автоматично синхронизирани картечници стрелящи през витлото и с две подвижни картечници за задното навигаторско място и с бомбоносачи за 4 бомби. Самолетът е снабден с фотоуредба. Самолета взема участие в боевете за Македония и в южна Сърбия

През 1942 година договорът изтича и Капрони Български става собственост на България под името Държавна самолетна фабрика – Казанлък.

Въпреки цялото хвалене, все пак трябва да си даваме реалната представа, какво точно е било и как са се случвали нещата. Какво имам в предвид, в производството е преобладавало ръчният труд, както в дърводелския отдел, така и в металообработващия. Нищо автоматично не се извършва, шаблони за малосериино производство няма. Машини липсват.

Всяко начало си има и край, даже и в моите писания. За завода в град Казанлък началото на края започва от 1945г. – годината в която България е разоръжена. 30 самолета „КБ-11А Фазан“ са предадени на Югославия да живнат и те завалиите, летят чак до 1954г.

Въпреки това, с масовизирането на въздушните спортове, а оттам и нуждата от безмоторни самолети, макар че официално вече да не е самолетна фабрика, произвежда безмоторни самолети през 1950г. 16 броя „УР – 1“, копие на германски безмоторен самолет. През 1953г. 14бр. „Жерав“, а през 1955г. 16бр. „Гълъб“ – по намерени е Унгария чертежи и техническа документация на германски безмоторен самолет „Waihe“.

Този край предопределя следващото начало. Началото на зъболекарските столове, пневматичните чукове, петилетките, на първият български трактор и …

През 50-те години фабриката получава името „Завод № 6“. През 1954 г. самолетното производство е преустановено  по решение на комунистическата партия. Произвеждат се други необходими продукти на машиностроенето – зъболекарско оборудване, верижни машини, пневманички чукове, шевни машини „Шипка“, първият български трактор…

Има си крушата опашка или опашката си има круша? През 1991г. завода наследник, развит през комунизма, на ония завод се преименува отново на Капрони АД. Сега се занимава с всякакви хидравлични помпи и регулатори на налягане. Старото летище още е там, намира се на гърба на казармата. Ползва се от овчари и гъбари с уважение 🙂

100_5480

Старото летище – Български Капрони гр. Казанлък

100_5486

Старото летище – Български Капрони гр. Казанлък

100_5497

Старото летище – Български Капрони гр. Казанлък

 

 

 

 

 

 

Източници:

http://reocities.com/paris/cabaret/2459/Aviation/Factory/KbBG.htm
http://bulgaria-weekly.com/interesting/hidden-truth/4061-zabravena-istoria.html
http://www.bulgaria21.net/chicago/bg-facts/344
http://bg.wikipedia.org/
http://www.lostbulgaria.com/
Лъчезар Стоянов, Самотна фабрика „Български Капрони“ – едно позабравено минало, Казанлък в миналото и днес
Тодорка Божилова – Иванова, Възходът

Advertisements
 

Етикети: , , , , , , , , , ,

One response to “Фабрика Български Капрони – Казанлък

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

w

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: